woensdag 14 november 2012

Tocht Zonneberg


We waren al lang van plan om met zijn drieën eens naar de Zonneberg te gaan. Niet dat ie voor mij nieuw is, ik ken 'm beter dan welks stelsel dan ook. Jacques kent 'm ook goed maar Susanne was er nog nooit geweest. De reden waarom we er nog nooit met z'n drieën geweest waren was dat we meestal op d vrijdag andere plannen hadden. Maar ook de RRB regel van één introducé bemoeilijkte ons bezoek. Jacques heeft om de een of andere reden nooit er voor gezorgd dat hij op de RRB lijst kwam te staan en nu zit ik dus met twee introducé's! Ik moest dus iemand anders, die wel op de lijst stond, vragen of iemand op zijn vergunning kon meeliften. Maar het kwam er maar niet van. Nu had ik lang geleden iemand beloofd om hem eens iets meer over het stelsel te vertellen (vreemd is het dat er heel wat mensen zijn die elke vrijdag tijdens de RRB avonden aanwezig zijn maar eigenlijk heel weinig af weten van de geschiedenis van de Zonneberg). Aangezien hij wél op de lijst stond konden we dus met zijn vieren gaan. Ik zou hem een historische rondleiding door de Zonneberg geven en voor Susanne was dit een prima eerste kennismaking met het gangenstelsel. Zogezegd zo gedaan.

Ik ben god de tocht met het vertellen over het ontstaan van de huidige ingang en het achterliggende gebied, trok vervolgens naar het gebied rondom de prehistorische tekening en vanwaaruit naar het "Stas" gebied. Van daaruit ging de tocht richting de diverse doorbraken, een gedeelte van de X-weg en van daar uit hebben we nog wat rond gedoold, ik heb bewust niet de toeristische verfraaiingen laten zien, alleen als ze echt met de historie van d groeve te maken hadden. Het viel me al op dat onze medebergloper vaak zijn rugzak neerzette, hij leek erg zwaar. Toen we pauzeerden werd me duidelijk waarom; hij sleepte een gaskooktoestel mee waarop hij pannenkoeken ging klaarmaken! ik heb al veel lekkers gegeten in een grot maar dit smaakte wel heel erg goed. Mijn twee medeberglopers waren het daar mee eens, om je vingers bij af te likken. Na nog wat rond gelopen te hebben moesten we ons haasten om niet te laat bij de uitgang te zijn. Een leuke memorabele tocht die een onvergetelijke herinnering heeft achtergelaten.

Susannes eerste keer in de Zonneberg was een succes, Jacques klaagde overigens ook niet want ook hij was al bijna een jaar niet meer in de Zonneberg geweest. 

Met dank aan Mattie voor het meeliften op zijn vergunning en de pannenkoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten