woensdag 14 november 2012

Overzicht van onze activiteiten

 

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik iets heb toegevoegd aan mijn blog. Zaken die belangrijker waren zorgden ervoor dat de weinige vrije tijd die ik aan dit soort zaken kon spenderen nóg krapper werd. Dit betekent overigens niet dat ik niet meer ondergronds ben geweest. Verschillende interessante wekelijkse tochten heb ik samen met mijn twee bergmaten ondernomen.

Een kort overzicht in willekeurige volgorde.

Fotosessie Colinette 
Susanne, Jacques en ik wandelden eens richting het meest rechtse gedeelte van de Colinette, een hoekje waar ik niet al te vaak kom. Deze keer ging er met een "foto-oog" heen. Met andere woorden: kijken of  er iets was dat het uitlichten waard was. Na hier wat rondgelopen te hebben, het was voor Susanne de eerste keer, besloten we hier snel met de fotoapparatuur terug te komen. Hierna  hebben we nog het gedeelte achter "de gaten" bekeken. Ook hier zijn enkele interessante ontginningen te vinden. Ook viel het me op dat hier enkele fraaie telramen te vinden zijn. We hadden in ieder geval genoeg locaties voor een avond fotograferen gevonden. 


Toen een week of twee later bleek dat Susanne door verplichtingen elders niet mee kon, besloten Jacques en ik deze locaties nogmaals te bezoeken. Maar deze keer mét camera. Na eerst in de uiterst rechter hoek te zijn geweest, en daar enkele mooie foto's te hebben gemaakt, trokken we naar de gangen achter de gaten. helaas hadden we daar minder succes. Aangezien het buiten behoorlijk warm was geweest hing er een stevige nevel die het fotograferen moeilijk maakte. Na enkele foto's gemaakt te hebben, gaven we het op en trokken op geod geluk verder de berg in. Hier hebben we nog een of twee foto's gemaakt maar aangezien we ons ingesteld hadden op de gangen achter de gaten liepen we een beetje inspiratieloos rond. Toch is het ons gelukt om op één locatie toch nog een mooie foto te maken. Deze locatie lag direct naast onze pauze plaats. Toen we daar zaten kwam er een groepje jongeren langs dat werkelijk abominabel slecht licht bij zich had en de weg naar buiten aan het zoeken was. Uiteraard ben ik een stukje met ze meegelopen en heb hun de richting van de uitgang gewezen.

Bezoek Aardappelenberg
Tijdens dit bezoek hebben we gewoon wat rondgelopen. Het is verbazingwekkend hoeveel inkrassingen men Hier vind als je er naar zoekt, tenminste. Gezien de drukte richting de doorbraak hebben we ons daar wijselijk weggehouden. Ik kom hier tenslotte voor de rust. Een eindje verder kwam je geen mens meer tegen. 



In de tussentijd hebben we de Colinette verschillende malen bezocht. We zijn bezig met een "rondje" dat wil zeggen: links om langs de rand van het stelsel tot dat je weer bij de ingang uitkomt. We doen dit niet in één keer maar elke keer een stukje. Na drie bezoeken zijn we ter hoogte van de paradebar. We hebben dus nog wat tochten voor de boeg eer we helemaal rond zijn.


Twee bezoeken Caestert
UIteraard zijn we tussendoor ook nog in Caestert geweest. bij ons laatste bezoek kwamen we nog een ander groepje tegen dat "iets" me een kompas en kaart aan het doen was, ik geloof dat het iets met verkennerij te maken had. Na wat met hun gepraat te hebben togen Susanne en ik (Jacques was verhinderd) verder. 


Sponsordag VSS in de nieuwe groeve
Elk jaar houd de VSS in een van haar groeven een open dag voor haar sponsoren. Ditmaal was de keuze op de Nieuwe groeve gevallen. Uiteraard waren Susanne en ik erbij. Voor Susanne was het een eerste kennismaking met de groeve. Susanne ging op pad met enkele berglopers coryfeeën en liet zich van alles uitleggen over de groeve. Ik bleef achter om wat te praten met de aanwezigen en een oogje op Sil, het zoontje van Susanne, en een vriendje te houden. Ze hadden het druk met mergelcarven dus veel omkijken erna had ik niet. De vlaai smaakte overigens prima. Helaas moest ik alweer veel te snel (na 2 uur) weer weg want ik had nog iets anders te doen. Al met al een succesvolle en gezellige dag.

Spijkers zoeken Gemeentegrot Valkenburg
Vanuit de vleermuistelgroep kwam het verzoek om te helpen. In de gemeentegrot worden elk jaar tijdens de Kerstmarkt door de exploitanten spijkers in de wanden geslagen zodat ze hun waren kunnen ophangen. Een doorn in het oog van de gemeente Valkenburg. Ondanks een verbod gaat het gewoon door want probeer amore eens te bewijzen dat net die spijker door de exploitant….. enz. Daarom kwam het verzoek aan ons om alle spijkers te verwijderen zodat nieuw aangebrachte konden worden opgemerkt.

Zogezegd zo gedaan en we trokken met een man/vrouw of 15, gewapend met ladders en gereedschap,  ondergronds. En gewerkt hebben we, niet begrijpend aangestaard door de deelnemers aan de rondleidingen. De blaren waren zichtbare trofeeën. Eén nageltrekker wist zich in haar enthousiasme met haar eigen hamer een blauw oog te slaan. Maar het eindresultaat mocht er zijn: 17,6 kg. spijkers! Geloof me; dat zijn er heel erg veel. na afloop kregen we een rondleiding aangeboden. Niet in een treintje maar een echte berglopersrondleiding door de onbekende en onaangetaste gedeelten van de Gemeentegrot. Helaas moest ik eerder weg en ben ik niet meegegaan naar de Italiaan waar de pizza's en de wijn goed smaakten.

Cursussen erkend berglopen
In een week tijd hebben Roland en ik 4 cursusavonden (3x theorie en 1x praktijk) gegeven. dat was een drukke en vermoeiende week zodat ik even genoeg had van het ondergrondse. de week erop is dan ook weinig gebeurd.

Open dag Avergat
Dat is natuurlijk iets waar je even gaat kijken. Susanne, Ans en ik trokken op een zondagmiddag naar het Avergat. Voor mij was het allemaal bekend maar voor Susanne een ertsen bezoek aan deze groeve. we lieten ons door de gids alles uitleggen en na afloop kochten we aan een kraampje, dat bemand werd door Wannie Wenmekers, grotchampignons. Na afloop togen we naar d emeule van Lewie waar we min of meer "sneuvelden" we liepen daar een aantal berglopers tegen het lijf en het werd nog heel gezellig. Al met al een leuke middag.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten