woensdag 14 november 2012

De weg leren in de Aardappelenberg II


"Gisteren met de Canadezen op pad maar dat betekent niet dat er vandaag niet aan berglopen wordt gedaan" was het motto. Dus nóg een tocht dit weekeinde. We besloten de draad weer op te pakken en Susanne verder wegwijs te maken in de Aardappelenberg. Dat lukte haar al heel aardig en ze liep zonder al te veel moeite meteen naar het gebied rond de put. Terwijl ik hier een kleine afstelling aan een Petromax verrichte liepen Jacques en Susanne wat rond en keken hoe dit gedeelte aansloot op de overige gangen. Toen alles weer als vanouds brande zijn we, met Susanne voorop richting sleutelgat gelopen. Dit ging haar ook goed af. Aangezien het nog veel te vroeg om al naar huis te gaan was, besloot ik om Susanne de weg naar het linkergedeelte waar ook de doorbraak richting de Duvelenberg ligt te leren. Na een paar keer deze route te hebben gelopen leek het me dat ze deze ook onder de knie had. Ik stelde voor om maar eens door het "Look" te kruipen maar Jacques trok daar niet echt aan. Dus dat doen we een andere keer. Het werd trouwens langzaamaan tijd om weer richting uitgang te gaan.

Een "last moment" ingeving die ik kreeg bleek achteraf het hoogtepunt van de avond te zijn. Ik stelde voor om nog even in de gangetjes naast de ingang te kijken. Hier kom je niet vaak want het is een beetje een geklauter en ge-klim en de kronkelende gang leid uiteindelijk nergens heen. Aangezien ik hier al jaren niet meer geweest was, was het voor mij weer een openbaring. Prachtige landschappen bevinden zich daar. Snel maar eens terug met de camera want het is alweer een eeuwigheid geleden dat ik ondergronds foto's heb gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten